De ene cookie is de andere niet

De ene cookie is de andere niet

Cookies worden voor veel verschillende doelen ingezet en verzamelen verschillende soorten informatie. Hoewel de OPTA geen nuance aanbrengt in het type cookies of de partijen daarachter, verschilt de privacygevoeligheid enorm.

Voor online marketeers is het goed zich dit te realiseren en na te denken over cookies op de eigen website. Zeker na de invoering van de nieuwe Telecomwet.

Social media zijn de grootste informatieverzamelaars

Social media springen wat dat betreft met name in het oog, aangezien partijen als Google en Facebook hele privélevens mogen opslaan (waarvoor ze overigens geen cookies gebruiken). Daarvoor geven consumenten echter zonder blikken of blozen toestemming. Wat overigens niet wil zeggen dat zij overal cookies mogen plaatsen. Het is afwachten of de OPTA deze partijen als eerste durft aan te spreken op de wijze waarop zij cookies gebruiken of dat ze de minder gevoelige maar makkelijkere binnenlandse gevallen gaat aanpakken.

Tracking en remarketing: relatief onschuldig
Afgezien van sociale media worden vooral trackingcookies als onwenselijk gezien. De bekende voorbeelden van schoenverkopers en hotelaanbieders kunnen inderdaad overkomen alsof surfers overal gevolgd worden. Het volgen van consumenten gebeurt inderdaad en zij vinden dat terecht onprettig op deze manier. De indruk dat adverteerders precies weten wie zij zijn vanwege gerichte advertenties is echter onjuist, aangezien vrijwel alle cookies, ook tracking cookies, alleen een random ID bevatten en geen naar een persoon te herleiden informatie. Het enige dat deze cookies feitelijk doen is advertenties relevanter maken. Vergelijk het met een fysieke winkelverkoper die ziet welke kleding je bekijkt en suggesties doet op basis van zijn observaties: “Misschien is deze G-star broek iets voor je, jouw maat is in de aanbieding”. Hij weet verder niets van jou persoonlijk en de verkoper van de winkel ernaast zal niet weten wat je hebt gezien of aangetrokken bij zijn buurman. Vanuit dat perspectief is de OV-chipkaart een aanzienlijk groter privacy-risico. Wel zou de kledingverkoper alle gedane observaties kunnen doorverkopen aan de buurman. Op internet kan dit door third party cookies te verkopen. Daar moet absoluut op gelet worden, maar ook hier geldt weer dat dergelijke praktijken juist niet onder de cookiewet vallen.

Webstatistieken en andere meettools
Bij tools voor webstatistieken, conversie-attributie en A/B testing is van het opslaan van voorkeuren per definitie geen sprake. Cookies ten behoeve van statistieken en website verbetering vallen vanuit dat oogpunt niet direct onder de intentie van de wet. Dat dit toch niet is toegestaan verbaasde zelfs de Rijksoverheid. Het is dan ook erg spijtig dat de wetgever zich niet voldoende heeft verdiept in de materie en dergelijke onschadelijke cookies onder de cookiewet schaart. Het tellen van het aantal bezoekers of geaggregeerd zien welke pagina’s kort of lang bekeken worden is zelfs voor de overheid interessant en totaal onschadelijk.

Kritisch
Het is duidelijk dat er vooral heel veel niet mag. Toch doet de online marketeer er goed aan zich te realiseren dat er gradaties zijn in de hoeveelheid en gevoeligheid van informatie die wordt opgeslagen en de mate waarin die informatie verspreid kan worden. Hoewel in de wet hier geen onderscheid in wordt gemaakt, ligt het in de lijn der verwachting dat de OPTA als eerste vooral adverteerders onder de loep gaat nemen die intensief gebruik maken van tracking cookies. Alleen al daarom is het belangrijk dat marketeers inhoudelijk op de hoogte zijn van de type cookies en scripts op hun sites. Het is een mooi moment om eens kritisch te kijken welke cookies echt wenselijk zijn en dat af te wegen tegen de gevoeligheid van die cookies. En om dat vooral op basis van feiten te doen. Belangrijkste doel hiervan is uiteindelijk immers dat we ook de consument duidelijk en transparant kunnen uitleggen wat we nu precies wel en niet doen met de informatie die we over hem of haar hebben vergaard. Een eerste stap daarin is het inzichtelijk maken van verschillende functies van cookies tijdens het vragen van toestemming, zoals gedaan is in de methode die ICTrecht.nl hanteert.

Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

One Comment

  1. Posted 23/07/2014 at 10:44 | Permalink

    When some one searches for his essential thing, so he/she
    desires to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>